Rit nummer 91

Generatoren etc. bezorgen in Oekraïne.

Op 19 januari 2023 hopen Hillebrand Hiddema en ik naar Oekraïne te gaan. Het wordt mijn 7e rit. Kunststof Kozijnen Fabriek te Heerenveen heeft 1 generator beschikbaar gesteld. Verder kregen we van een anonieme schenker ook een generator. Ook ontvingen we giften, o.a. van mijn oude werkgever Silvis & Vos te Middenmeer en een geweldige collecte-opbrengst van onze kerk. Het begin is er dus!
We gaan met generatoren, kleding, tenten en voedsel op weg. In Krakau gaan we de tenten afleveren.
De bus is geladen, aan boord 4 generatoren en veel dekens.
De geladen bus:
Dat is vroeg!
Wat smaakt zo'n cappuccino goed!
Het is, vanuit Duitsland, wit tegen de Poolse grens.

De reis verliep tot Katowice uitstekend.
Alleen op de A13 wat vertraging, ca. 11 minuten.
Na Katowice begon het te regenen en sneeuwen, dus allemaal sneeuwpret op de weg. Dus langzamer rijden. Daarnaast een file op de rondweg van Krakau.
Met dank aan Google Maps deze kunnen omzeilen.
In Krakau hebben we de 6 dozen met tenten afgeleverd bij een stichting die ook hulp verleend aan mensen uit Oekraïne. Ze vroeg ook ons om hulp.

Daarna naar het hotel, een lange rit door de natte sneeuw en regen. Gelukkig veilig bij het hotel aangekomen. Bij het hotel kwamen we erachter dat de portieren van de bus niet op slot wilden. Oeps, wat moesten we doen? Uiteindelijk de bus strak naast een geparkeerde auto gereden en met de achterkant nagenoeg tegen een muur.
Even wat eten, en dan naar bed! Morgenvroeg om ca. 6.30 uur ontbijten en dan naar Oekraïne.
Na een goede nachtrust en een goed ontbijt controleerden we of de bus er nog stond en of de goederen nog. Gelukkig was alles nog intact en reden we naar de grens. We waren daar om 8.27 uur. Dankbaar dat er geen file voor de Poolse kant van de grens stond! Sterker nog, we waren de 3e auto en mochten direct doorrijden voor de controle. In een mum van tijd waren we klaar en reden we door naar de Oekraïense grens.Een behulpzame jongeman hielp ons met de papieren. Even na 9.00 uur konden we Igor en zijn compagnon begroeten.

Om 9.37 uur namen, we na met elkaar koffie te hebben gedronken, afscheid van de mannen en mochten we in de rij voor de grens gaan staan. Om 11.30 uur verlieten we de grensposten en reden we weer in Polen.

Er is gisteren in Polen aardig wat sneeuw gevallen. Een prachtig gezicht! De wegen waren weer helemaal schoon. Dat rijdt toch wel erg fijn! We zijn vanavond veilig aangekomen in hotel Evabrunnen. Voor mij niet de eerste keer dat ik hier ben. Ik ben hier ook met Theo en Frans geweest toen we vluchtelingen uit Oekraïne bij ons hadden.
We hebben besloten om het pakketje morgenvroeg te bezorgen. Het was al na 19.00 uur dat we bij het hotel aankwamen. Het leek ons niet gepast om mevrouw naar een tankstation te laten komen. Nu een afspraak voor morgenvroeg gemaakt. Nu eerst aan lekker eten. ;-) En het was toch lekker!
Morgenvroeg uitslapen tot 7.00 uur.

Na een goede nachtrust zaten we om 7.30 uur klaar voor het ontbijt, bleek het ontbijt zaterdags om 8.00 uur te zijn. Helaas, dus zonder ontbijt op weg, anders zijn we pas vanavond thuis in plaats van vanmiddag.
Op de eerste kilometers was de weg erg glad.
Op de autoweg was tot Dresden 1 rijbaan schoon. Voorbij Dresden lag minder sneeuw en was de weg schoon.
Op weg naar Freiberg om het pakketje te bezorgen, moesten we stoppen omdat er een auto in de sloot was beland. We waren getuige van een slapstick, we zagen hoe traag het e.e.a. verliep.

Na 20 minuten mochten we eindelijk weer rijden.
Na het pakketje te hebben afgegeven konden we onze reis naar huis vervolgen.
Onderweg nog 2x gestopt om koffie te drinken en te tanken, daarna zijn we aan het laatste deel van onze reis begonnen.
Hillebrand woont in Vries. Wij rijden naar Tynaarlo, zijn vrouw haalt hem daar op. Daarna richting Marum om de auto te wassen en terug te brengen naar het verhuurbedrijf. Vervolgens naar Beetsterzwaag om de GPS-tracker af te geven. En dan naar huis! Wij, Hillebrand en ik, zijn veilig thuis gekomen! Dankbaar!
Ik vond het leuk om jullie deelgenoot te maken van onze reis! Als ik weer op reis ga, laat ik het weten.

Populaire posts van deze blog